Strona G³ówna

Nasz program

O nas

Forum

Galeria zdjêæ

PIONIERZY

Kontakt
Artyku³y:
Jan W³odarek
Historia
Sylwetki
Wywiady
Porady
Trening
Dietetyka
Medycyna
Wspomaganie
Sterydy
O¶rodki
RÓ¯NE
Statystyka
Odwiedzi³o nas:
10030969
osób.
Oni s± z nami:
Cz III. Wizerunek nasz, czyli cia³o na scenie ponowoczesno¶ci. Autor: prof. Adam Paluch

Pewnego rodzaju uniformizacji mo¿emy wspó³cze¶nie dopatrzyæ siê tak¿e odno¶nie p³ci, która dla antropologii „popozytywistycznej” nie nale¿y wy³±cznie do porz±dku biologiczno-fizjologicznego lecz do kultury.

To¿samo¶æ p³ciowa to subiektywne poczucie p³ci. Ta identyfikacja z w³asn± p³ci± (biologiczn±) wykszta³ca siê przede wszystkim pod wp³ywem ¶rodowiska spo³ecznego i socjalizacji. A wiêc, wizerunki obu p³ci s± wytwarzane spo³ecznie. I tutaj widaæ w³a¶nie niesymetryczno¶æ ról spo³ecznych, w który mê¿czy¼ni odgrywaj± dominuj±ce znaczenie: ¶wiat jest taki, jaki jawi siê z perspektywy „mêskiego oka”. A wiêc, ró¿nice naturalne „p³eæ mózgu”, czyli determinanty biologiczne nie mog± stanowiæ uzasadnienia dla mêskiej dominacji lecz s± raczej pretekstem do dyskryminacji- co mocno podnosz± feministki protestuj±ce przeciw narzuconemu porz±dkowi przez mê¿czyzn w walce o równouprawnienie w ró¿nych sferach ¿ycia.

To podporz±dkowanie kobiet mê¿czyznom zosta³o bardzo mocno utrwalone w kulturze, szczególnie masowej i w tzw. my¶leniu potocznym, gdzie kobieta uwa¿ana jest za „kap³ankê domowego ogniska”, a mê¿czyzna za „w³adcê ¶wiata”. Taka stereotypizacja wizerunków obu p³ci odbywa siê na etapie socjalizacji pierwotnej (vide np. podrêczniki szkolne klas podstawowych). Utrwali³y siê pewne popularne szablony i stereotypy odno¶nie ról i hierarchii p³ciowych, które funkcjonuj± do dzisiaj, np: agresywny mê¿czyzna- uleg³a kobieta, umys³owo¶æ cech± mêsk± – ciekawo¶æ kobiec±, racjonalne zachowanie mê¿czyzny- intuicyjne kobiety, aktywny czynnik w procesie zap³odnienia to plemnik- biernym jest jajo etc.

Wspó³cze¶nie, w dobie postmodernizmu, zauwa¿a siê stopniowo zmienianie siê tych wizerunków p³ci. Niekiedy g³o¶no mówi siê o „zamianie ról”, mniej radykalne g³osy mówi± tylko o „zacieraniu siê” ról spo³ecznych. Jak pisze A. Gromkowska: „We wspó³czesnej kulturze popularnej istnieje coraz wyra¼niejsza tendencja do rozmywania siê ró¿nicy miêdzy p³ciami (…) w tekstach kulturowych kreuje siê wizerunki coraz bardziej zmaskulizowanych kobiet i sfeminizowanych mê¿czyzn.

Ruch spo³eczny jakim jest feminizm ju¿ wiele zrobi³ na polu równouprawnienia kobiet w dziedzinie ekonomicznej, prawnej, politycznej. Ale wiele dzieje siê w tej materii jakby gdyby poza tym ruchem, poza ideologi±, poza „ustawami”, co jednak nie wszystkim odpowiada, niekiedy tak¿e i kobietom. Mianowicie zauwa¿a siê wyra¼ny trend w maskulinizacji kobiet: mówi siê o „trzeciej” p³ci, kobietach twardzielach, „kobietonach”. Ta widoczna ju¿ dzisiaj wyra¼nie dekonstrukcja ról p³ci w ¿yciu spo³ecznym dotyczy np. sposobów ¿ycia, obyczajów, ¿ycia zawodowego, sportu, mody.

W wielu zawodach obecnie zbyteczna okazuje siê si³a fizyczna, czy orientacja w przestrzeni (co stanowi³o dot±d niezbity atut mê¿czyzn), natomiast docenia siê umiejêtno¶ci wspó³pracy, zrêczno¶æ, a wiêc walory, którymi cechuje siê p³eæ piêkna. Mówi siê o „mêskich” kobietach, które mocno wkraczaj± w ¿ycie zawodowe, staj±c siê przez to niezale¿nymi, samodzielnymi- gdy partner nie spe³nia ich oczekiwañ wcielaj± siê w jego rolê. Pojawiaj± siê kobiety biznesu- typ kobiety w³adczej i mêskiej- które „nosz± siê z mêska”: garnitury, p³askie obuwie, sygnety, krótko obciête na mêsko w³osy, krótkie paznokcie o naturalnym kolorze, bez szminki i zbêdnego makija¿u. Ale widoczne jest to tak¿e w damskiej klasyce: Propozycje dla wspó³czesnych sufra¿ystek nadal ulegaj± silnym wp³ywom stylu mêskiego i mêskiej…praktyczno¶ci. Damska klasyka to wci±¿ ponawiane wariacje na temat mêskiego garnituru. Zreszt± zbli¿amy siê do siebie z obu stron:…o ile kobiety lubi± kopiowaæ mêsk± konfekcjê, o tyle mê¿czy¼ni coraz czê¶ciej na¶laduj± panie w³a¶nie w sposób strzy¿enia i pielêgnowania swoich w³osów. Modelowanie, nak³adanie od¿ywki, ¿elu, wreszcie przyciemnianie lub rozja¶nianie w³osów to zabiegi ju¿ nie tylko kobiet- wypowiada siê mistrz Laurent; A korespondentka paryska R. Go³êbiowska donosi na ³amach „Twojego Stylu” A teraz co¶ wyra¼nie zniewie¶cia³ego wisi w powietrzu. Idea³ silnego barczystego mê¿czyzny zdobywcy przesta³ obowi±zywaæ, dzi¶ s± „mê¿czy¼ni ró¿nej p³ci”.

Wspó³czesne kobiety pragn± tak¿e uczestniczyæ w „mêskich grach i zabawach”. Na przyk³ad w Stanach Zjednoczonych kobiety z tzw. klas± coraz czê¶ciej zagl±daj± do mêskich klubów, pal± cygara i zachowuj± siê jak przysta³o na zdyscyplinowanych „members of club”. Niektóre oddaj± siê z wielk± pasj± ró¿nego rodzaju ekstremalnym wyczynom parasportowym (uprawianie alpinizmu, karko³omne skoki na linie z du¿ych wysoko¶ci etc.) a tak¿e zaczynaj± aktywnie uczestniczyæ w dyscyplinach sportowych zarezerwowanych dot±d tylko p³ci mêskiej. Startuj± w trójskoku, skoku o tyczce, d³ugich biegach, uprawiaj± pi³kê no¿n±, zapasy, podnoszenie ciê¿arów, boks, kick boeing i inne. Prze³amuj± ugruntowany przez wieki stereotyp kobiety uleg³ej, s³abej, niezaradnej, delikatnej. Jak mówi± znawcy tematu, w tzw. sportach walki, s± bardzo ambitne, serio i brutalne. Staj± siê na tyle samodzielne, ¿e np. coraz wiêcej kobiet samotnych, nie chc±cych mieæ „nic wspólnego” z p³ci± przeciwn±, a pragn±cych mieæ potomstwo, poddaje siê sztucznemu zap³odnieniu.

Dot±d mówi³o siê o molestowaniu i wykorzystywaniu kobiet przez mê¿czyzn, teraz coraz czê¶ciej zdarzaj± siê przypadki, ¿e mê¿czy¼ni s± molestowani przez kobiety, a tak¿e do¶wiadczaj± przemocy w domu.

Dla wspó³czesnego cia³a charakterystyczna jest tak¿e sprzeczno¶æ, ambiwalencja. Oto z jednej strony d±¿y siê do bycia atrakcyjnym, m³odym, piêknym (np. notoryczne praktyki operacji plastyczno-kosmetycznych), a z drugiej uwa¿a siê, ¿e cia³o winno zaskakiwaæ, szokowaæ „bylejako¶ci±”, szaro¶ci± jak choæby we wspomnianym stylu grunge, dla którego piêkno sta³o siê ju¿ zbyt banalne. Z jednej strony obowi±zuje zgrabna sylwetka na wzór „modelek i gwiazd estrady”, a z drugiej do ludzi oty³ych tzw. puszystych, podchodzi siê bardzo liberalnie: nie ograniczaj siê w jedzeniu, korzystaj z uciech gastronomicznych- to wszystko jest dla ciebie. A gdy z przejedzenia doznasz jakich¶ sensacji ¿o³±dkowych, niestrawno¶ci to s± na to odpowiednie cud-leki, które w mig doprowadz± ciê do poprzedniej formy, aby¶ na nowo móg³ itd. Itp. Puszy¶ci maj± swój organ prasowy – Super Linia- która pomaga im w aprobowaniu siebie. Z jednej strony ascetyczno¶æ ¿ycia w imiê piêkna i atrakcyjno¶ci, z drugiej- ¿ycie na luzie, bez zahamowañ i ograniczeñ.

Je¿eli nowoczesno¶æ polega³a na produkowaniu ³adu, harmonii, norm (¿ycia spo³ecznego), racjonalno¶ci to czasu ponowoczesne charakteryzuj± siê chaosem (zaburzeniem tego ³adu), niespójno¶ci±, wieloznaczno¶ci±, decentracj±- odnosi siê to do ró¿nych aktywno¶ci ¿yciowych, tak¿e do naszych cia³. Wyzwolone cia³o wspó³czesne z modernistycznych re¿imów i ograniczeñ, uwolnione od konformistycznych postaw i przymusu administracyjnego charakteryzuje siê du¿ym rozchwianiem to¿samo¶ci, wieloznaczno¶ci±, zagubieniem. Na swój sposób uprzedmiotowione i fragmentaryzowane stanowi swoiste odbicie „nieporz±dku spo³ecznego”, chaosu, rozchwiania struktur systemowych i warto¶ci tak charakterystycznych dla faz przej¶ciowych, dla schy³ku ¶wiata nowoczesnego.

Wizerunek cia³a spójnego zostaje zast±piony obrazem cia³a niekoherentnego, permanentnie poprawianego i uzupe³nianego- cia³a stale poszukuj±cego nowych to¿samo¶ci, stale z siebie niezadowolonego. Odnosi siê wra¿enie ¿e cia³o, zacieraj±c ¶ladu rozk³adu i destrukcji, wyra¿a tym samym têsknotê za sytuacj± rajsk±, za znalezieniem siê poza Histori±, Czasem.

Oto niektóre tylko aspekty przejawów kultury ponowoczesnej dotycz±ce cia³a, które znalaz³o siê w centrum dyskursu antropologicznego, dla którego z kolei: nie ma cia³a (-podmiotu) niezale¿nego od Kultury, istniej±cego poza ni±. Autor:Profesor Adam Paluch, Uniwersytet Wroc³awski

Przygotowa³: Mariusz Pencek, 30 maja 2008 r.
Rej.609. /2012.08.29/ JWIP.PL
Aktualizacja: 2012.08.29, godz.18:20



Nie nale¿y rozpoczynaæ treningu si³owego pod wp³ywem ¶rodków dopinguj±cych i odurzaj±cych. Przed wykonywaniem opisanych tutaj metod treningowych i æwiczeñ nale¿y siê skonsultowaæ z lekarzem. Autorzy i w³a¶ciciel strony JWIP.PL nie ponosz± jakiejkolwiek odpowiedzialno¶ci za skutki dzia³añ wynikaj±cych bezpo¶rednio lub po¶rednio z wykorzystania informacji zawartych na tej stronie.
Ostatnie Artyku³y
Skutki koronawiru...
¦wiêta Wielkiej ...
Zmar³ nasz Przyja...
Wspomnienie... Pa...
Rak j±dra choroba...
Flesz
Naturalny, 2008 r.
Naturalny, 2008 r.
w toku modyfikacji. TKKF "B£YSKAWICA" DO PO£OWY LAT 70.
Na forum
Tylko aktywnych zapraszamy na forum
oraz
do Pionierów



















































Je¿eli na tej stronie widzisz b³±d, napisz do nas.

Jan W³odarek | Historia | Sylwetki | Wywiady | Porady | Trening | Dietetyka | Medycyna | Wspomaganie | Sterydy | O¶rodki | RÓ¯NE